Tietoa matkustajille

Bussiin pyrkiessään matkustajan on annettava selkeä pysähtymismerkki. Pimeällä on hyvä käyttää heijastinta tai vaikka kännykän näytön taustavaloa pysäytysmerkin antamiseen. Halutessaan poistua bussista matkustajan on annettava riittävän ajoissa pysähtymismerkki.
Aikataulussamme mainitut kellonajat ovat ohjeellisia, linja-auto ei missään olosuhteissa saa ohittaa pysäkkiä ennen ilmoitettua aikaa. Pyrimme aina siihen, että vuorot ajetaan aikataulun mukaisesti. Kuitenkin sää-, keli- tai liikenneolosuhteista johtuvia viivästyksiä tai reittimuutoksia sattuu toisinaan. Kuljettajien ensisijainen tehtävä on huolehtia matkan turvallisuudesta ja aikataulun noudattaminen on toissijainen tehtävä.

Pikavuoro

Pikavuoro pysähtyy vain aikataulussa mainituilla paikkakunnilla ja pysäkeillä. Kaikki pikavuoroliikenteen automme on varustettu WC:llä ja ilmastoinnilla. Useissa autoissamme on WiFi-yhteys ja USB- tai 230V latausmahdollisuus esim. kännykälle tai tietokoneelle.

Kertamaksu

Kertamaksu on bussissa rahalla maksettava taksanmukainen hinta yhdensuuntaisesta matkasta. Maksuvälineenä busseissamme käyvät käteisen rahan lisäksi yleisimmät pankki- ja luottokortit sekä Matkahuollon myymät matkaliput. Kuljettaja tulostaa rahastuslaitteelta matkalipun autossa maksetulle matkalle. Säilytä lippu matkan ajan mahdollista lipuntarkastusta tai mahdollista reklamaatiota varten.

Lastenlippu

Lastenlippu myydään reittiliikenteessämme alle 12-vuotiaille. Jokaista täyden hinnan maksanutta matkustajaa saa seurata maksutta kaksi alle 4-vuotiasta lasta.

Nuorisolippu

Nuorisolippu myydään 12 – 16-vuotiaille.

Matkahuollon internetlippu

Nettikaupassamme voit ostaa lipun reittivuoroihimme. Nettikaupassa on myynnissä myös edullisia tarjoushintaisia matkoja pikavuoroihimme. Bussilipun voit ostaa myös Matkahuollon nettikaupasta www.matkahuolto.fi. Nettilippu kelpaa ainoastaan siinä vuorossa, johon se on ostettu. Nettilippua ei voi muuttaa eikä vaihtaa. Takaisinlunastus on mahdollinen Matkahuollon lunastusehtojen mukaisesti. www.matkahuolto.fi Nettilipun voi ostaa aikaisintaan 30 päivää ennen vuoron lähtöä. Nettilippu on ostettava viimeistään 20 minuuttia ennen vuoron lähtöä.

Nettikaupan reklamaatiot

Matkahuollon nettikaupan palautteet ja reklamaatiot Puh. 020 331 222 ma-pe 8–16, puhelun hinta 0,09 €/min

Matkahuollon muut liput

Matkahuolto myy etukäteen ostettavia bussilippuja Reitit ja Liput -mobiilisovelluksessa, joka on maksutta ladattavissa sovelluskaupasta. Valikoimasta löytyy useita erilaisiin matkustustarpeisiin sopivia lipputuotteita. Yksittäisille matkoille voi ostaa lipun helposti Matkahuollon verkkokaupasta. Säännöllisesti tai satunnaisen säännöllisesti matkustavan kannattaa valita kännykälle ladattava edullinen kausi- tai sarjalippu. Lisätietoja saat Matkahuollon nettisivulta www.matkahuolto.fi.

Liikuntarajoitteisten henkilöiden palvelut

Linjaliikenteessä autohenkilökunta auttaa mielellään liikuntarajoitteisia henkilöitä autoon nousussa ja poistulossa. Turvallisuussyistä kuljettaja ei voi nostaa liikuntaesteistä pyörätuolista tai pyörätuoliin. Pyörätuolissa matkustavia asiakkaita emme voi valitettavasti ottaa pyörätuolissa kyytiin kaukoliikenteen linja-autoihimme, koska näissä ei ole pyörätuolinostimia.

Liikuntarajoitteisten tai vammaisten tarvitsemat apuvälineet voidaan kuljettaa turvallisesti tavaratilassa. Sähköpyörätuolia ei ole mahdollista kuljettaa linja-auton matkatavaratilassa tuolin painon ja koon vuoksi. Autojemme WC:t eivät sovellu vaikeavammaisten käyttöön.

Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan vähintään 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhemmän matkan. Vainion Liikenteen kaikki vuorot ovat tällä hetkellä alle 250 km:n pituisia, siis saattaja maksaa oman matkansa normaalisti.

Opaskoira matkustaa bussissa maksutta opastettavansa kanssa.

Liikuntaesteisen matkustajan matkalla tarvitsemat apuvälineet kuljetetaan matkatavarana maksutta.

Liikenteenharjoittaja voi kieltäytyä antamasta lippua tai evätä pääsyn ajoneuvoon matkustajan vammaisuuteen tai liikuntarajoitteisuuteen vedoten, jos kieltäytyminen perustuu turvallisuutta koskevaan vaatimukseen kansainvälisessä, unionin tai kansallisessa säädöksessä. Kuljetuksesta voidaan kieltäytyä myös, jos ajoneuvoon nousu, siitä poistuminen tai siinä matkustaminen on fyysisesti mahdotonta suorittaa turvallisesti tai toimivalla tavalla ajoneuvon suunnittelun tai infrastruktuurin kuten pysäkin tai terminaalin vuoksi.
Matkustajalla on oikeus saada päätöksen perustelut ja tieto mahdollisesta vaihtoehtoisesta palvelusta. Mikäli matkustaja on tässä tilanteessa maksanut matkan jo etukäteen, hänellä on oikeus maksun palautukseen, vaikka hän ei olisi ilmoittanut avuntarpeesta ennakkoon.

EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU) N:o 181/2011, annettu 16 päivänä helmikuuta 2011, matkustajien oikeuksista linja-autoliikenteessä sekä asetuksen (EY) N:o 2006/2004 muuttamisesta.

Matkatavarat

Matkustajan mukanaan kuljettamat normaalit matkatavarat (enintään kaksi matkalaukkua), sukset ja lastenrattaat kuljetetaan maksutta. Rahtitaksan mukainen maksu peritään muista edellä luettelemattomista tavaroista.

Polkupyörät

Polkupyöriä kuljetetaan asiakkaan omalla vastuulla tilan salliessa. Matkan pituudesta riippuen polkupyörän kuljetusmaksu on 5–15 euroa. Polkupyöräpaikan voi varata lipun oston yhteydessä nettikaupasta. Muuten emme varaa paikkoja polkupyörille, vaan niitä kuljetetaan, mikäli tilaa on.

Lastenvaunut

Lastenvaunujen kuljettaminen auton sisällä on mahdollista matalalattiaisissa busseissa. Muissa busseissa vaunuja voidaan kuljettaa tavaratilassa.

Lemmikkieläimet

Tavanomaisia lemmikkieläimiä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja saattajan vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta matkustajille minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Kuljetettavista lemmikkieläimistä ei peritä erillistä maksua. Bussissa jo olevilla allergisilla matkustajilla on ensisijainen oikeus valita paikka. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiran ottamista autoon.

Radion käyttö

Radion käyttö on mahdollista busseissamme siten, ettei se häiritse muita matkustajia. Yhdenkin matkustajan sitä vaatiessa radio suljetaan. Matkustajien omien musiikkilaitteiden ja matkapuhelimien käyttö on sallittua, kun ne eivät aiheuta häiriötä muille matkustajille.

Syöminen ja juominen bussissa

Matkaeväiden nauttiminen bussissa on sallittua erityistä siisteyttä noudattaen.
Alkoholin käyttö ja tupakointi, myös sähkötupakointi, on aina kielletty busseissamme.

Järjestyshäiriöt

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalle on turvattava työrauha. Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka autohenkilökunnan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.

Löytötavarat

Autoihin unohtuneita tavaroita voit tiedustella seuraavasti:

  • Turku – Helsinki-Vantaan lentoasema -linjavuorojen ja Salon paikallisliikenteen löytötavarat toimitetaan Salon varikollemme. Voit tiedustella niitä puhelimitse tai palautesivumme kautta.
    J. Vainion Liikenne Oy
    Hossiankatu 3, 24240 Salo
    puh. 02 777 330, avoinna arkisin klo 8-16
    www.vainionliikenne.fi
  • Helsinki – Lohja – Virkkala – Inkoo -linjavuorojen löytötavarat toimitetaan Helsingin Kampin keskuksen löytötavarapisteeseen.
    H.T.P palvelut Oy / Löytötavaratoimisto Suomen Löytötavarapiste
    Narinkka 3,
    Kampin keskus
    00100 Helsinki
    http://www.htp-palvelut.com/loytotavarapiste
    • Löytötavaratiedustelut arkisin klo 9-17, puh. 0600 04401 (1,99€/alk.min.+pvm.)
      Sähköinen löytötavaratiedustelu (5€): https://katoamisilmoitus.htp-palvelut.com/
    • Käynti toimistoon: Narinkka 3, Kampin Kauppakeskus, Metrosuutarit Kamppi yhteydessä.
    • Löytötavaratoimiston aukioloajat: maanantai 9-11, keskiviikko 9-11, perjantai 16-18.
    • Toimisto on kiinni juhlapyhien aattona ja juhlapyhinä
    • Noudot ja lähiaikoina kadonneiden tavaroiden kyselyt Kampin matkatavarasäilytyksestä:
      Ma-Pe 10-20, la 10-19 ja su 12-18

Vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen

Matkustajan on varauduttava siihen, että vaikeat keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat saattavat pidentää aikataulun mukaista matka-aikaa. Matkustajia pyydetään huomioimaan, että juhlapyhinä ajetaan mahdollisesti poikkeavien aikataulujen mukaan. Kaluston rikkoontumistapauksissa järjestämme korvaavan kuljetuksen mahdollisimman nopeasti. Viivytyksestä johtuvia kuluja ei korvata.

Valitusten käsittely ja vahingonkorvaukset

Jos matkan maksun yhteydessä on kuljettajan toimesta tapahtunut virhe, palautetaan liikaa peritty hinta asiakkaalle. Matkahuollon nettikaupasta ostettujen lippujen takaisinlunastus on mahdollista Matkahuolto Oy:n omien ehtojen mukaisesti. www.matkahuolto.fi

Muissa tilanteissa käyttämättömästä palvelusta palautetaan tapauskohtaisesti ja asiakkaalta peritään toimisto- ja muut toimituskulut. Palautusta varten pyydämme lähettämään lyhyen kuvauksen tilanteesta ja liittämään mukaan alkuperäinen matkalippu sekä yhteystiedot osoitteeseen J. Vainion Liikenne Oy, Hossiankatu 3, 24240 SALO tai täyttämään palautelomake täällä.

Vuoron myöhästymisestä tai peruuntumisesta mahdollisesti aiheutuvat korvaukset käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Asiakkaan on pyrittävä ottamaan välittömästi yhteyttä bussiyritykseen, jos bussivuoron mahdollinen myöhästyminen tai peruuntuminen uhkaa aiheuttaa asiakkaalle ylimääräisiä matkakustannuksia. Bussiyritys ei vastaa lisävahingosta, jonka matkustaja omalla toiminnallaan olisi kohtuudella voinut välttää.

Bussiyritys ei ole korvausvelvollinen asiakkaalle aiheutuvista kuluista, mikäli vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen johtuu bussiyrityksestä riippumattomasta ylivoimaisesta esteestä. Matkan aikana tapahtuneesta vahingosta itsellesi tai omaisuudellesi on hyvä ilmoittaa kuljettajalle. Tämä helpottaa asian jatkokäsittelyä. Matkalaukku on matkatavaroiden suoja, jonka vähäiset ulkoiset vauriot tai likaantuminen laukun normaalin käsittelyn yhteydessä eivät kuulu korvattaviin vahinkoihin.

Matkan aikana särkyneet tai kadonneet matkatavarat korvataan ensisijaisesti matkustajan omasta matkatavaravakuutuksesta. Muussa tapauksessa korvataan tavaran käypä arvo, mikäli voidaan luotettavasti osoittaa tavaran olleen ehjä tai mukana lastaustilanteessa ja särkyminen tai katoaminen on johtunut kuljettajamme tuottamuksesta. Asiakkaan itse lastatessa tavarat bussiin ne ovat hänen vastuullaan.

Valitusosoite ja matkustajan oikeudet

Tämä tiedonanto perustuu EU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaan asetukseen. Tätä asetusta sovelletaan säännöllistä liikennettä käyttäviin matkustajiin, jos liikennöitävä aikataulun mukainen matka on 250 km tai enemmän. Asetusta sovelletaan tilausliikenteeseen vain rajoitetusti.

Matkustajalle on annettava lippu tai muu matkustamiseen oikeuttava asiakirja. Lippu voidaan antaa sähköisessä muodossa.
Matkustamiseen sovellettavat sopimusehdot ja hinnat on tarjottava yleisölle ilman minkäänlaista suoraa tai välillistä asiakkaan kansalaisuuteen perustuvaa syrjintää.

Matkustajalla on sovellettavan kansallisen lainsäädännön mukaisesti oikeus korvaukseen linja-auton käyttöön liittyvästä onnettomuudesta aiheutuvasta kuolemasta, henkilövahingosta, matkatavaroiden katoamisesta tai vahingoittumisesta korvataan kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Sen lisäksi matkustajalla on oikeus saada apua onnettomuudesta johtuviin välittömiin käytännön tarpeisiinsa, joihin kuuluvat tarvittaessa ensiapu, majoitus, ruoka, vaatetus ja kuljetus.

Mikäli hyvitys tai korvausasia ei etene matkustajan mielestä oikein, voi hän saattaa vaatimuksensa Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Kuluttajariitalautakunta
PL 306
00531 Helsinki
Puh. 010 366 5200
Sähköposti: kril@oikeus.fi

Linja-autoliikennettä valvovat viranomaiset tämän asetuksen noudattamisen osalta ovat Suomessa Kuluttajavirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
PL 5
00531 Helsinki
Puh. 029 505 3000
Sähköposti: kirjaamo@kkv.fi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 Traficom
Puh. 029 534 5000
Sähköposti: kirjaamo@traficom.fi