Kertamaksu
Kertamaksu on bussissa maksettava taksanmukainen hinta yhdensuuntaisesta matkasta. Maksuvälineenä busseissamme käyvät käteisen rahan lisäksi Matkahuollon myymät matkaliput. Matkan voi maksaa myös pankki- ja luottokortilla Salon paikallisliikennettä lukuun ottamatta.
Lastenlippu
Alle 12-vuotiaat lapset saavat alennuksen lipun hinnasta. Jokaista täyden hinnan maksanutta matkustajaa saa seurata maksutta kaksi alle 4-vuotiasta lasta.
Nuorisolippu
12-16-vuotiaat saavat kaikissa vuoroissamme yli 60 km:n matkalla alennuksen.
Opiskelijalippu
Opiskelijat saavat yli 60 km:n matkalla alennuksen esittämällä MH-liikemerkillä varustetun opiskelijakortin.
65 v.-lippu
Kaikki 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen yli 30 kilometrin matkalla. Alle 65-vuotiaat eläkkeensaajat saavat saman alennuksen esittämällä kuvallisen KELA-kortin, jossa on tunnus ”eläkkeensaaja”, tai MH-liikemerkillä varustetun eläkelaitoksen kortin.
Varusmiehet
Varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet saavat rahalla maksaessaan yli 60 km:n matkalla alennuksen esittämällä varusmieskortin tai siviilipalvelustodistuksen.
Internetlippu
Bussilipun voit ostaa myös Matkahuollon nettikaupasta www.matkahuolto.fi. Nettikaupassa on myynnissä myös suuri määrä tarjoushintaisia lippuja. Nettilipun voi ostaa aikaisintaan 30 päivää ennen vuoron lähtöä. Nettilippu on ostettava viimeistään 10 minuuttia ennen vuoron lähtöä lähtöasemalta. Nettilippu on voimassa vain sinä päivänä ja siinä vuorossa, johon se on ostettu. Nettilippua ei hyvitetä tai vaihdeta.
Ryhmälippu
Jo 3 hengen ryhmä saa yli 60 km:n matkalla 25 %:n alennuksen. Ryhmälippu on ostettava etukäteen Matkahuollosta.
Sarja- ja kausiliput
Säännöllisesti linja-autolla matkustava säästää matkakustannuksissa huomattavasti ostamalla sarja- tai kausilipun. Lippu hankitaan Matkahuollon Reitit ja liput -sovelluksesta, jonka voit ladata mobiililaitteeseesi sovelluskaupasta. Lisätietoja saat Matkahuollosta, www.matkahuolto.fi.
Lemmikkieläimet
Tavanomaisia lemmikkieläimiä voidaan kuljettaa bussissa saattajan kanssa ja saattajan vastuulla, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta matkustajille minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan. Kuljetettavista lemmikkieläimistä ei peritä erillistä maksua. Bussissa jo olevilla allergisilla matkustajilla on ensisijainen oikeus valita paikka. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiran ottamista autoon.
Matkatavarat
Matkustajan mukanaan kuljettamat normaalit matkatavarat (enintään kaksi matkalaukkua), sukset ja lastenrattaat kuljetetaan maksutta. Rahtitaksan mukainen maksu peritään muista edellä luettelemattomista tavaroista.
Polkupyörät
Polkupyöriä kuljetetaan asiakkaan omalla vastuulla tilan salliessa. Matkan pituudesta riippuen polkupyörän kuljetusmaksu on 5 – 15 euroa.
Pikavuoro
Pikavuoro pysähtyy vain aikataulussa mainituilla pysäkeillä.
Radion käyttö
Radion käyttö on mahdollista busseissamme siten, ettei se häiritse muita matkustajia. Yhdenkin matkustajan sitä vaatiessa radio suljetaan.
Järjestyshäiriöt
Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalle on turvattava työrauha. Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka autohenkilökunnan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.
Vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen
Matkustajan on varauduttava siihen, että vaikeat keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat saattavat pidentää aikataulun mukaista matka-aikaa. Matkustajia pyydetään huomioimaan, että juhlapyhinä ajetaan mahdollisesti poikkeavien aikataulujen mukaan.
Vuoron myöhästymisestä tai peruuntumisesta mahdollisesti aiheutuvat korvaukset käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Asiakkaan on pyrittävä ottamaan välittömästi yhteyttä bussiyritykseen, jos bussivuoron mahdollinen myöhästyminen tai peruuntuminen uhkaa aiheuttaa asiakkaalle ylimääräisiä matkakustannuksia.
Bussiyritys ei vastaa lisävahingosta, jonka matkustaja omalla toiminnallaan olisi kohtuudella voinut välttää.
Bussiyritys ei ole korvausvelvollinen asiakkaalle aiheutuvista kuluista, mikäli vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen johtuu bussiyrityksestä riippumattomasta ylivoimaisesta esteestä.
Linkkejä
Vainion Liikenteen taksat 1.1.2025 (PDF)
Löytötavarat
Autoihin unohtuneita tavaroita voit tiedustella seuraavasti:
- Turku – Helsinki-Vantaan lentoasema -linjavuorojen ja Salon paikallisliikenteen löytötavarat toimitetaan Salon varikollemme. Voit tiedustella niitä puhelimitse tai palautesivumme kautta.
J. Vainion Liikenne Oy
Hossiankatu 3, 24240 Salo
puh. 02 777 330, avoinna arkisin klo 8-16
www.vainionliikenne.fi
- Helsinki – Lohja – Virkkala – Inkoo -linjavuorojen löytötavarat toimitetaan Helsingin Kampin keskuksen löytötavarapisteeseen.
H.T.P palvelut Oy / Löytötavaratoimisto Suomen Löytötavarapiste
Narinkka 3,
Kampin keskus
00100 Helsinki
http://www.htp-palvelut.com/loytotavarapiste- Löytötavaratiedustelut arkisin klo 9-17, puh. 0600 04401 (1,99€/alk.min.+pvm.)
Sähköinen löytötavaratiedustelu (5€): https://katoamisilmoitus.htp-palvelut.com/ - Käynti toimistoon: Narinkka 3, Kampin Kauppakeskus, Metrosuutarit Kamppi yhteydessä.
- Löytötavaratoimiston aukioloajat: maanantai 9-11, keskiviikko 9-11, perjantai 16-18.
- Toimisto on kiinni juhlapyhien aattona ja juhlapyhinä
- Noudot ja lähiaikoina kadonneiden tavaroiden kyselyt Kampin matkatavarasäilytyksestä:
Ma-Pe 10-20, la 10-19 ja su 12-18
- Löytötavaratiedustelut arkisin klo 9-17, puh. 0600 04401 (1,99€/alk.min.+pvm.)