Vainion Liikenne biljettinformation

Engångsavgift

En engångsbiljett är det standardpris som betalas på bussen för en enkelresa. Förutom kontanter accepterar våra bussar även biljetter som säljs av Matkahuolto. Du kan också betala för din resa med betalkort eller kreditkort, förutom i lokaltrafiken i Salo.

Barnbiljett

Barn under 12 år får rabatt på biljettpriset. Varje passagerare som betalar fullt pris får ta med sig två barn under 4 år gratis.

Ungdomsbiljett

Passagerare i åldern 12–16 år får rabatt på resor över 60 km på alla våra linjer.

Studentbiljett

Studenter får rabatt på resor över 60 km genom att visa upp ett studentkort med MH-logotyp.

65+ biljett

Passagerare som är 65 år och äldre får rabatt på resor över 30 km. Pensionärer under 65 år har rätt till samma rabatt genom att visa upp ett FPA-kort med beteckningen "pensionär" eller ett pensionskort med MH-logotyp.

Värnpliktiga

Värnpliktiga och civiltjänstgörare får rabatt på resor över 60 km vid betalning med kontanter och uppvisande av värnpliktskort eller civiltjänstintyg.

Internetbiljett

Bussbiljetter kan också köpas i Matkahuoltos webbutik på www.matkahuolto.fi/sv. Ett stort antal biljetter till specialpris finns också tillgängliga online. En internetbiljett kan köpas upp till 30 dagar före avgången. Den måste köpas minst 10 minuter innan avgång från avgångsstationen. Biljetten är endast giltig för det angivna datumet och turen. Internetbiljetter återbetalas eller byts inte

Gruppbiljett

En grupp på minst tre personer får 25 % rabatt på resor över 60 km. Gruppbiljetter måste köpas i förväg från Matkahuolto.

Seriebiljetter och periodkort

Regelbundna bussresenärer kan spara avsevärt på resekostnader genom att köpa en seriebiljett eller ett periodkort. Dessa biljetter finns i Matkahuoltos Resor och Biljetter-mobilapp, som kan laddas ner från din mobilappbutik. För mer information, besök www.matkahuolto.fi/sv.

Husdjur

Vanliga husdjur kan transporteras på bussen med en följeslagare och på följeslagarens ansvar, om det finns utrymme på bussen. Husdjuren placeras så att de orsakar minsta möjliga olägenhet för medpassagerare. Husdjur får inte placeras på sätena eller hållas lösa. Husdjur reser gratis. Allergiska passagerare som redan sitter i bussen har rätt att välja sin plats först. Medpassagerarna kan dock inte hindra att en ledarhund eller assistenthund tas i bilen.

Bagage

Normalt bagage (högst två resväskor), skidor och barnvagn som en passagerare har med sig transporteras avgiftsfritt. För övriga varor gäller en fraktavgift enligt frakttariffen.

Cyklar

Cyklar transporteras på ägarens ansvar i mån av plats. Beroende på resans längd är transportavgiften för en cykel 5–15 euro.

Snabbtur

Snabbturer stannar endast vid de hållplatser som anges i tidtabellen.

Radio

Radio får användas på våra bussar så länge det inte stör andra passagerare. Om ens en passagerare begär det, stängs radion av.

Ordningspolicy

Alla busspassagerare har rätt till en störningsfri bussresa. Busspersonalen ska ges arbetsro. Busspersonalen har rätt att avlägsna en stökig passagerare från bussen om han eller hon trots busspersonalens förbud fortsätter att orsaka störning. Om passageraren inte genast kan avlägsnas har busspersonalen rätt att vid behov ta fast honom eller henne, tills det är möjligt att avlägsna honom eller henne.

Försenade eller inställda turer

Passagerare bör vara beredda på möjliga förseningar på grund av svåra väderförhållanden eller trafikstockningar. Observera att tidtabellerna kan variera på helgdagar.

Eventuella ersättningar för förseningar eller inställda turer behandlas från fall till fall. Om en försening eller inställd tur riskerar att orsaka extra resekostnader bör passageraren omedelbart kontakta bussbolaget.

Bussbolaget ansvarar inte för extra skador som passageraren rimligen hade kunnat undvika genom egna åtgärder.

Företaget är inte ersättningsskyldigt för kostnader som uppstår för kunden om förseningen eller inställelsen beror på force majeure utanför företagets kontroll.

Länkar

Vainion Liikenne taxor 1.1.2025 (PDF)

www.matkahuolto.fi/sv

Hittegods

Du kan fråga om föremål som glömts kvar i fordon på följande sätt:

  • Turku – Helsinki-Vantaan lentoasema flygplats linjer och lokaltrafiken i Salo levereras till vårt depå i Salo. Du kan fråga om dem per telefon eller via vår feedbacksida.
    J. Vainion Liikenne Oy
    Hossiankatu 3, 24240 Salo
    Tel: +358 2 777 330, öppet på vardagar kl. 8–16
    www.vainionliikenne.fi
  • Helsingfors – Lojo – Virkkala – Ingå linjer levereras till Hittegodskontoret i Kampens centrum, Helsingfors.
    H.T.P palvelut Oy / Löytötavaratoimisto Suomen Löytötavarapiste
    Narinkka 3,
    Kampens centrum
    00100 Helsingfors
    http://www.htp-palvelut.com/loytotavarapiste
    • Frågor om hittegods: vardagar kl. 9–17, tel: 0600 04401 (1,99€/min + lokal nätverksavgift)
      Elektronisk hittegodsfråga (5€): https://katoamisilmoitus.htp-palvelut.com/
    • Besök på kontoret: Narinkka 3, Kampens köpcentrum, vid Metrosuutarit Kamppi
    • Hittegodskontorets öppettider: måndag: 9–11, onsdag: 9–11, fredag: 16–18.
    • Kontoret är stängt på helgdagsaftnar och helgdagar
    • För frågor om nyligen förlorade föremål och hämtning, kontakta Kampens bagageförvaring:
      Må–fr: 10–20, lö: 10–19, sö: 12–18