Vainion Liikenteen lipputietoa

Engångsavgift

Kertamaksu on bussissa maksettava taksanmukainen hinta yhdensuuntaisesta matkasta. Maksuvälineenä busseissamme käyvät käteisen rahan lisäksi Matkahuollon myymät matkaliput. Matkan voi maksaa myös pankki- ja luottokortilla Salon paikallisliikennettä lukuun ottamatta.

Barnbiljett

Alle 12-vuotiaat lapset saavat alennuksen lipun hinnasta. Jokaista täyden hinnan maksanutta matkustajaa saa seurata maksutta kaksi alle 4-vuotiasta lasta.

Ungdomsbiljett

12–16-vuotiaat saavat kaikissa vuoroissamme yli 60 km:n matkalla alennuksen.

Opiskelijalippu

Opiskelijat saavat yli 60 km:n matkalla alennuksen esittämällä MH-liikemerkillä varustetun opiskelijakortin.

65 v.-lippu

Kaikki 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen yli 30 kilometrin matkalla. Alle 65-vuotiaat eläkkeensaajat saavat saman alennuksen esittämällä kuvallisen KELA-kortin, jossa on tunnus "eläkkeensaaja", tai MH-liikemerkillä varustetun eläkelaitoksen kortin.

Varusmiehet

Varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet saavat rahalla maksaessaan yli 60 km:n matkalla alennuksen esittämällä varusmieskortin tai siviilipalvelustodistuksen.

Internetlippu

Bussilipun voit ostaa myös Matkahuollon nettikaupasta www.matkahuolto.fi/sv. Nettikaupassa on myynnissä myös suuri määrä tarjoushintaisia lippuja. Nettilipun voi ostaa aikaisintaan 30 päivää ennen vuoron lähtöä. Nettilippu on ostettava viimeistään 10 minuuttia ennen vuoron lähtöä lähtöasemalta. Nettilippu on voimassa vain sinä päivänä ja siinä vuorossa, johon se on ostettu. Nettilippua ei hyvitetä tai vaihdeta.

Ryhmälippu

Jo 3 hengen ryhmä saa yli 60 km:n matkalla 25 %:n alennuksen. Ryhmälippu on ostettava etukäteen Matkahuollosta.

Sarja- ja kausiliput

Säännöllisesti linja-autolla matkustava säästää matkakustannuksissa huomattavasti ostamalla sarja- tai kausilipun. Lippu hankitaan Matkahuollon Reitit ja liput -sovelluksesta, jonka voit ladata mobiililaitteeseesi sovelluskaupasta. Lisätietoja saat Matkahuollosta, www.matkahuolto.fi.

Husdjur

Vanliga husdjur kan transporteras på bussen med en följeslagare och på följeslagarens ansvar, om det finns utrymme på bussen. Husdjuren placeras så att de orsakar minsta möjliga olägenhet för medpassagerare. Husdjur får inte placeras på sätena eller hållas lösa. Husdjur reser gratis. Allergiska passagerare som redan sitter i bussen har rätt att välja sin plats först. Medpassagerarna kan dock inte hindra att en ledarhund eller assistenthund tas i bilen.

Bagage

Normalt bagage (högst två resväskor), skidor och barnvagn som en passagerare har med sig transporteras avgiftsfritt. För övriga varor gäller en fraktavgift enligt frakttariffen.

Cyklar

Polkupyöriä kuljetetaan asiakkaan omalla vastuulla tilan salliessa. Matkan pituudesta riippuen polkupyörän kuljetusmaksu on 5 - 15 euroa.

Snabbtur

Pikavuoro pysähtyy vain aikataulussa mainituilla pysäkeillä.

Radio

Radion käyttö on mahdollista busseissamme siten, ettei se häiritse muita matkustajia. Yhdenkin matkustajan sitä vaatiessa radio suljetaan.

Ordningspolicy

Alla busspassagerare har rätt till en störningsfri bussresa. Busspersonalen ska ges arbetsro. Busspersonalen har rätt att avlägsna en stökig passagerare från bussen om han eller hon trots busspersonalens förbud fortsätter att orsaka störning. Om passageraren inte genast kan avlägsnas har busspersonalen rätt att vid behov ta fast honom eller henne, tills det är möjligt att avlägsna honom eller henne.

Försenade eller inställda turer

Matkustajan on varauduttava siihen, että vaikeat keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat saattavat pidentää aikataulun mukaista matka-aikaa. Matkustajia pyydetään huomioimaan, että juhlapyhinä ajetaan mahdollisesti poikkeavien aikataulujen mukaan.

Vuoron myöhästymisestä tai peruuntumisesta mahdollisesti aiheutuvat korvaukset käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Asiakkaan on pyrittävä ottamaan välittömästi yhteyttä bussiyritykseen, jos bussivuoron mahdollinen myöhästyminen tai peruuntuminen uhkaa aiheuttaa asiakkaalle ylimääräisiä matkakustannuksia.

Bussiyritys ei vastaa lisävahingosta, jonka matkustaja omalla toiminnallaan olisi kohtuudella voinut välttää.

Bussiyritys ei ole korvausvelvollinen asiakkaalle aiheutuvista kuluista, mikäli vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen johtuu bussiyrityksestä riippumattomasta ylivoimaisesta esteestä.

Linkkejä

Vainion Liikenteen taksat 1.1.2025 (PDF)

www.matkahuolto.fi/sv

Hittegods

Du kan fråga om föremål som glömts kvar i fordon på följande sätt:

  • Hittegods från Åbo – Helsingfors-Vanda flygplats linjer och lokaltrafiken i Salo levereras till vårt depå i Salo. Du kan fråga om dem per telefon eller via vår feedbacksida.
    J. Vainion Liikenne Oy
    Hossiankatu 3, 24240 Salo
    Tel: +358 2 777 330, öppet på vardagar kl. 8–16
    www.vainionliikenne.fi
  • Hittegods från Helsingfors – Lojo – Virkby – Ingå linjer levereras till Hittegodskontoret i Kampens centrum, Helsingfors.
    H.T.P palvelut Oy / Löytötavaratoimisto Suomen Löytötavarapiste
    Narinkka 3,
    Kampin Centrum
    00100 Helsingfors
    http://www.htp-palvelut.com/loytotavarapiste
    • Frågor om hittegods: vardagar kl. 9–17, tel: 0600 04401 (1,99€/min + lokal nätverksavgift)
      Elektronisk hittegodsfråga (5€): https://katoamisilmoitus.htp-palvelut.com/
    • Besök på kontoret: Narinkka 3, Kampens köpcentrum, vid Metrosuutarit Kamppi
    • Hittegodskontorets öppettider: måndag: 9–11, onsdag: 9–11, fredag: 16–18.
    • Kontoret är stängt på helgdagsaftnar och helgdagar
    • För frågor om nyligen förlorade föremål och hämtning, kontakta Kampens bagageförvaring:
      Må–fr: 10–20, lö: 10–19, sö: 12–18