Tiedotteet ja uutiset » Suomalaista liikennöintiä vuodesta 1930 – VAINIO 90 VUOTTA

Suomalaista liikennöintiä vuodesta 1930 – VAINIO 90 VUOTTA

Vainio 90 vuotta

J. Vainion Liikenne Oy:n perustaja Jooseppi Vainio aloitti linja-autoliikenteen omalla linjallaan 1.10.1930. Kuusjoki-Salo-Turku, jolle lupa heltisi maaherralta, vaikka myös vastustusta oli. Ensimmäinen linja-auto Reo T-6584 hankittiin käytettynä Turusta.

Jooseppi Vainiolla oli alusta saakka ilmeisenä ajatuksena isompi yritys, vaikka aluksi hän ajoi autollaan itse linjaansa. Aika pian nimittäin haettiin toisen paikallisen liikennöitsijän kanssa liikennelupaa Salosta Helsinkiin ja kasvutarina jatkui. Ensimmäisen uuden Reo-linja-auton Jooseppi Vainio hankki vuonna 1934. Hän kehitti voimakkaasti koko 30-luvun ajan Turun ja Salon välistä sekä Salon pohjoispuoleisen alueen liikennettä.

Liiketoiminnan kasvu katkesi sotavuosina

Jooseppi Vainio voitti jo alkuvuosina asiakkaittensa luottamuksen ahkerana, tunnollisena ja palvelunhaluisena liikennöitsijänä. Ahkera työ ja kehitystoiminta sekä yhteistyökyky saivat liiketoiminnan kasvamaan, kunnes talvisota syttyi 1939. Sodat koettelivat Jooseppi Vainion yritystä. Jatkosodan päätyttyä liikenne alkoi hitaasti elpyä tavarapulan ja säännöstelyn varjostamana. Vasta kesän 1950 aikoihin Jooseppi Vainion liikenne oli saavuttanut sotia edeltäneen laajuutensa.

Sukupolvi vaihtui 50-luvulla

Vuonna 1953 Kauppa- ja teollisuusministeriö vahvisti J.Vainio Liikenne Oy:n yhtiöjärjestyksen. Osakeyhtiöllä oli 12 linja-autoa, joista kaksi oli ennen sotia hankittuja.

Jooseppi Vainion kuoleman jälkeen yrityksen toimitusjohtajana työskenteli Niilo Alhomaa noin 3 vuoden ajan. Vuonna 1957 yhtiön toimitusjohtajaksi valittiin Joosepin kolmesta pojasta keskimmäinen, Juhani Vainio. Myös toiset veljekset, Touko ja Tapani, työskentelivät tiiviisti yrityksessä jo isänsä aikanaan pohtiman työnjaon mukaisesti; Touko autokaluston korjaus- ja ylläpitotehtävissä ja Tapani taloushallinnon parissa.

Vainion veljesten aika yhtiön johdossa oli hyvää linja-autoliikenteen kasvuvaihetta. Pikavuoroliikenne Turun ja Helsingin välille saatiin 1962, sitä oli anottu jo 13 vuoden ajan. Pikavuoroliikenne laajeni Turkuun asti vuonna 1966.

Kasvun käännekohta 70-luvulta alkaen

Vuonna 1970 Vainion automäärä oli jo 24. Vainion perinteisen liikennekentän kehitys oli viety jo niin pitkälle, että lähdettiin miettimään uusia toimia ja ideoita. Yritysostot osoittautuivat menestykselliseksi keinoksi linja-autoliikenteen vaikeista öljykriisin ja kustannusten nousun ajoista huolimatta. Yritysostojen aikakausi huipentui vuonna 1999 Matka-autot Oy:n ostoon. Tämän jälkeen Vainiolla oli jo 137 autoa.

Vuonna 1998 oli seuraavan sukupolvenvaihdoksen aika, Juhani Vainio jäi eläkkeelle ja seuraajaksi nimitettiin nykyinen toimitusjohtaja Matti Vainio, Touko Vainion poika. Matti Vainion aloittaessa alalla toimittiin vanhan joukkoliikennelain mukaan ja aikatauluista ja vuoroista kävi kova kilpailu. Matka-autojen kaupan myötä yritykselle tuli paljon lisää ja liikennöintialue muuttui. Uuden joukkoliikennelain tultua voimaan vuonna 2010, myös toimintaympäristö muuttui heti. Lisääntyneet kilpailutukset ja lyhyet sopimukset muuttivat alan yritysten toimintaa.

Juhlavuosi koronan varjossa

90-vuotisen toiminnan juhlavuodesta 2020 suunniteltiin alun alkaen hyvin erilaista. Juhlamieltä on koronan aiheuttamien muutosten vuoksi vaikea saavuttaa. Arvokkaasta historiasta ja yrityksen matkasta tähän päivään ollaan Vainion Liikenteellä kuitenkin ylpeitä ja tulevaisuuteen on suhtauduttava kaikesta huolimatta avoimin mielin.

”Koronan aiheuttamat muutokset bussiyritykselle, kuten koko yhteiskunnallekin, pakottavat miettimään ja arvottamaan kaikkia toimintoja uudelleen,” pohtii Matti Vainio merkkipäivän kynnyksellä.

Juhlapäivää vietetään työn merkeissä. Vainion Liikenne kiittää lämpimästi upeita asiakkaitaan, yhteistyökumppaneitaan ja henkilökuntaansa. Yhdessä menemme eteenpäin!

Lähde: J. Vainio Oy:n historiikin kirjoittaja Juhani Intosalmen artikkeli Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran Hetku-lehteen.